tisdag 19 augusti 2008

Mätt av meat

Så irriterad över rynkorna igår att jag glömde bort de roligare bitarna …

Jag åt en enormt god gazpacho på MoMA. Sen besökte jag museibutikerna men hann inte med själva museet. Det är stängt på tisdagar, så jag får se om jag tar det på onsdag.

På kvällskvisten var det en welcome reception där man fick några morötter och obegränsat med alkohol. Kanske hade varit bättre med fler morötter så här i efterhand. Vi vinglade i alla fall ut på Broadway efter att ha bokat bord på Morton’s – en köttrestaurang. Herregud vilken mat! Som P sa ”Det här kan mycket väl vara den bästa köttbit man ätit”. Förrätten var amerikanskt gigantisk och mättande så att få i sig hela köttbiten efteråt var en prestation (jag lyckades faktiskt inte. Den krämiga spenaten med lagom smak av muskot, den perfekt krispiga sparrisen och det utmärkt tillagade köttet blev i kombination FÖR mycket. Jag fick matslag. Ville kräkas och grina och inte gå en meter. Ändå skulle jag göra om samma sak idag. Om vi hade råd …)

Observation –

Amerikanska människor har mycket god smak i vissa avseenden, till exempel kött är de mästare på att tillaga. Men att kombinera mat och dryck är de urusla på. Hur bra är det att dricka sin fördrink till varmrätten? GinTonic till hälleflundra? Surdrink till kött med tryffel? Appletini till pasta? Nej – lite bättre koll kan man väl kräva från invånarna i landet där alla är störst, bäst och vackrast?

Häpp!

Inga kommentarer: