söndag 10 augusti 2008

LGWP

Den här dagen har varit en mycket märklig dag.

Först lämnade jag sonen på Arlanda. Tidigt som satan. Åkte direkt hem och sov. Till halv ett. Då började part two av dagen. Som har bestått av att läsa DN, Aftonbladet och Expressen (med bilagor), hasa, bada och slötitta på TV. HÄRLIGT!

Det där slötittandet på TV var intressant. Först var det Miami Inc på Discovery som handlar om tatuerare i Miami. En del tatueringar är så snygga. En del blir mindre lyckade, tycker jag. Det är jobbigt att se när typ huvudet på en pinuppa nån ska ha på armen liksom får fel vinkel och ser superamatörmässig ut. Så ska nån ha den på armen i hela livet. Hu!

Sen zappade jag lite och kom till en dokumentär om Peter Bratt; han med IB-affären och Geijer-grejen på 70-talet. Jag har tillräckligt mycket bakgrund för att tycka att det var värt att titta på. Kom fram följande -
Palme var otroligt karismatisk och en verbal mästare.
Leif GW Persson skulle man vilja ha hemma i soffan berättandes om typ allt han har varit med om. Han verkar så äkta. En karl som talar om att han minsann inte alltid mått så bra och att det allt som oftast är självförvållat. Han knyter ihop grejer på ett bra sätt. Gör enkla, begripliga analyser.
Göran Persson? Vad gör han nu för tiden?
När dog Hans Holmér?
Jan Guillou? Vem är han? Alltså, vem ÄR han? Får inget grepp om honom. Är kanske inte så intresserad heller. Dessutom har väl han och Liza Marklund nåt ihop och henne tål jag inte. Trots att man nu mer använder den andra mänskan ... (YES! Jag har tillfälligt glömt vad hon heter. Trots att man ser hennes nuna överallt. Hon som är tillsammans med Robinson-Martin.) som lockbete för allt. Camilla Läckberg. (Nu måste jag dessutom erkänna att jag inte läst nåt av Läckberg, så jag kan inte säga nåt om hennes böcker. Men hon tycks klara sig ändå. Och jag gör det definitivt!)

Allvarligt? Vad är det jag inte grejar med Guillou, Marklund och Läckberg? Är det deras ständiga, illa dolda bekräftelsebehov? Det som gör att de syns precis överallt. Som gör att man spyyyr på dem till slut. Förmodligen är det det.

Inga kommentarer: