lördag 27 augusti 2011

Shop, shop

Efter kattresan åkte jag ensam in till stan. Men ensam var jag inte länge. Kattfröken och jag fikade i Konserthusets Wayne-café, sen fortsatte vi åt olika håll. På min att-göra-lista stod "Födelsedagspresent till åttaårig flicka" eftersom yngste sonen ska på kalas nästa fredag.

Vägen till denna present blev lång.

Via Akademibokhadeln där kompisen som bort långåthelvete jobbar, men inte idag, där jag köpte fyra nya böcker som jag hoppas var bra val - "Kolka" av Bengt Ohlsson, "Mysteriet på Père Lachaise" av Claude Izner, "Niceville"av Kathryn Stockett och "Ladies" av Johan Hakelius - och sen till Hötorgets grönsakshandlare där jag köpte ett kilo kantareller för 70 spänn (billi', billi') och två gula mangos - eftersom nån har sagt att det är sååå gott med gula mangos - för 43 riksdaler (dyr, dyr om du frågar mig) fortsatte jag mot Indiska där jag inte köpte nåt och InterSport som fyller 50 år och har en massa extrapriser. Jag har länge letat efter ett par bra, sköna, svarta gympa-/promenadskor och nu fanns det flera par på rea. Men ... Jag köpte ett par för en hel förmögenhet (1200 kronor) från Reebok, som försäljerskan sa var de bästa. Lyckligtvis kom jag på att jag hade 600 kronor i presentcheckar som jag fick när jag var med i nån kvasiintervju för ett frågeföretag. Så man kan ju säga att skorna kostade 600. Eller hur?

Sen kom jag till Åhléns där jag stegade upp till barnavdelningen, hittade ett par snygga turkosa manchesterjeans till yngste sonen (som han bestämt tackade nej till när jag ringde och frågade om han ville ha dem) och present till flickebarnet som fyller år. Hon får acrylfärg, penslar och två små canvasdukar att måla på. 20% på detta eftersom jag hade en kupong! Sen hittade jag ett par jeans. Och sen fick jag ytterligare 20% på parfymen jag länge suktat efter - The Rose, som jag haft förut. Men den är slut sen länge. Har fuskat med andra parfymer emellan, men jag gillar den här. Det stod mellan den och Light Blue.

Hemköp nästa.

Ja. Det var många, tunga påsar på hemvägen.

Och sen var det matlagning för hela slanten. Lökpaj till morgondagens picknick, kantareller skulle stekas, kött grillas, melon skäras och potatis kokas. Och salladen, herregud. Gott blev det.

I morgon är det fotbollsmatch för sonen, sen kommer mellansonen hem och vi ska allihop gå åka till picknicken. det ser jag fram emot. Ska lägga kameran på laddning nu.


Inga kommentarer: