onsdag 10 augusti 2011

Åska

Jag har nästan aldrig ont i huvudet. Men idag - poff - ont i framloben eller vad det kallas för. Ont. Ont. Ont. Jag blir så förvånad. Förlamad. Och matt.

Tittade ut genom fönstret och insåg att det är vädret som påverkar mig. En gemensam nämnare för de tillfällen jag har ont i huvudet är nämligen tunga, gråa åskmoln. Hade kunnat tänka mig ont i stortån eller så, som folk har i gamla barnböcker. Alltid en farfar som plötsligt får ont i stortån, som gärna illustreras med hål i den grå sockan, så säger han "Ojojoj. Det är åska i luften. Jag har så ont i tån. Kan iiiinte följa med dig och fiska lille vän. Måste ligga på sofflocket tills ovädret har gått förbi." Eller? Hittade jag på det? Blandar jag ihop det med verklighetens samer som spår regn i flundror? Eller finns inte de heller? Får man ens säga samer? Eller är det lika illa som att säga neger? Nej. det är lapp, man inte ska säga va?

Hittade förresten en lapp som jag skrivit på maskin typ -74. Jag refererade till en promenad som skulle göras, men först skulle pappa "göra i ordning negerbenet. Klarinetten."

Ja. Tiderna förändras som tur är.

Och huvudvärken kommer nog att försvinna.

Inga kommentarer: