lördag 27 augusti 2011

Katter

Nu ska jag berätta om dagens kattäventyr, minsann.

Vi gick upp halv nio. Åt frulle och hade kort helgmorgon till halv tio då bilen rullade mot Skärholmen. Klockan 10 hämtades vi upp med båt (med elmotor - konstig tingest. Det låter ju inget!) och skjutsades till Kungshatt som är en ö som vare sig P eller jag har varit på förut. Båten vi åkte i är en av Sveriges äldsta båtar i drift - det var en träbåt från 1878, en livräddningsbåt som hade hört till ångbåten Garibaldi. En utvikning ...

Katterna vi skulle gnossa med, tre stycken, bor alltså på Kungshatt. Enda katterna där. Alla grannar är, ironiskt nog, allergiska. Men inte nödvändigtvis mot de här katterna! Och det verkar inte vi heller vara. Hurra!

Vi fick en massa råd av kattägarna medan vi under en timma klappade deras Sibiriska katter.
- Man ska köpa den dyra kattsanden. Den är helt enkelt värd sitt pris.
- Bästa stället att köpa sanden på är Bromma Zoo.
- Det bästa sättet att ordna en kattoalett är att ha en kattsandlåda inne i en större låda där man gjort ett litet ingångshål och ventilationshål på baksidan. Den här lådan ska ha lock och golv av heltäckningsmatta. Simsalabim - ändå mindre lukt! Dessutom slipper man kattsand överallt.
- Man kan träna Sibiriska katter, alltså få dem att göra saker på "kommandon" som "Kom hit", "Sitt", "High five"(!) och så vidare. För att lära dem detta så använder man en så kallad klicker.

De var så mjuka. Katterna, alltså. Så fina. Två honor och en hane. Jag tror att vi ska ha en hona, när det väl blir kattdags. Jag skulle kunna tänka mig att inte kastrera till en början ...

P har gjort långa listor på de kattungar som skulle kunna vara aktuella. Vi får se vad det blir. Och när.

De här kattungarna heter Kardemumma och Mynta. Kanske flyttar en av dem hem till oss!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag säger som barnen här hemma: Guuud så gulligt. Skynda, skynda och skaffa katt.