måndag 21 juni 2010

Olika intressen

Igår fick flera av mina intressen luft!

Det var lite kungligt, lite kyrkligt (jag är inte rojalist, jag tror inte på gud. Men jag är romantisk och uppskattar stora, tysta rum), lite kulturellt, lite matigt och lite sportigt. Och väldigt trevligt!

Började med att cykla till Skanstull där jag träffade tyska väninnan för promenad mot Storkyrkan. Där trängdes vi med en hög människor som sjöng psalmer (Den blomstertid och annat man kan) för att få tiden att gå. Rörande rart av prästen som stod och ledde allsången. Hon berättade anekdoter om kyrkan. Sen kom en barsk kvinnlig polis(aspirant om jag har förstått vad polissystern har lärt mig om märkning på axlar och så) som på ett ytterst aggressivt sätt motade oss om hörnet för att bilda kö. 45 minuter senare var vi inne i kyrkan. Den är vacker. Men lite besviken blev jag på blomsterutsmyckningen. Tråkiga blommor. Jag vill att det ska vara rosor och liljor och sånt, men det var tråååkiga blommor som helt säkert var ekologiskt närodlade och fria från allergiframkallande ämnen. Vad är det för fel på luktärter? Det hade jag valt.

Eh?

Sorgset vacker

Jaja. Vi gav onda ögat till en man som krängde sig bakom avspärrningar och som snodde blommor från uppsättningarna. Han hostade som en besatt när han kom ut ur kyrkan. Jag tror att onda ögat funkade :)

Sen åt vi lunch på Nationalmuseum - god gazpacho - och såg Bernadotte i svartvitt-utställningen som var gratis. Därefter hade hon bokat tid med annan i upptagna mötesschemat och jag promenerade ensam genom Gamla Stan, såg en japansk prins eller nåt och åt en glass.
Sen var det Debaser. P var redan där och stod och sålde t-shirts och lotter vid ett bord och snart stod jag också där och nasade grejer. Det var en väldigt sympatisk tillställning. Först fotboll - vi vann, vi vann - och sen musik. Weeping Willows, Mange Schmidt, Petter, Stephen Simmonds (som jag, jävlar, missade), snygg-Moneybrother och några förortsungar med bibliska namn. Moneybrother har en jättehäftig röst när han pratar. Och han ser en i ögonen. Bra kille! Magnus Carlsson i Weeping Willows kysste mig på handen när jag sa att jag tyckte att de var jättebra. (Hej! Jag är 44 ochetthalvt och jag gillar det här. Typ. Suck.)


Hela laget - här intervjuas Linus om fantastiska målet

Petter och Magnus Carlsson

Bra, bra (och snygg)

Åt ingen middag men drack vitt vin (Petit Chablis kändes inte helt rätt, men ändå :) Sen pratade vi med arrangörerna som vi känner väl och sen cyklade vi hemåt.

Bra dag! Söndag.

Inga kommentarer: