onsdag 16 juni 2010

Kallelse

Jag var på mammografi för några veckor sen. Så fick jag ett brev ... Jag skulle på återbesök. Dagen innan studentmottagningen. Jag ringde och kollade vad de trodde det handlade om och om det var möjligt att skjuta upp tiden. De sa att det var lite otydligt på en bild och att de ville kolla lite till. Jag fick skjuta upp tiden. (Ville inte få ett eventuellt jobbigt besked innan studenten.)

Idag var jag där. Och för att slippa dra ut på det - jag är frisk. Har en cysta i vänster bröst. Alltså en vätskefylld mjölkkörtel. Ofarlig. Ingenting den snälle doktorn tyckte att man skulle vare sig tömma eller pilla med så länge jag inte käner av det.

Skönt.

Det var lite hemskt att sitta där i väntrummet, själv, och inte veta vad som väntade. Det satt ju andra kvinnor där också. Alla var äldre än jag. En rödgråten med sin man. En gammal, gammal med sin son.

På vägen dit passerade jag en gammal adress - Helgagatan - och när jag gick in på gården vällde minnen över mig. När jag gick till SöS gick jag precis samma väg som jag gått de två gånger jag fött barn där.

En stor del av denna dag har varit märklig.

Inga kommentarer: