söndag 3 maj 2009

Sten i skon

Sonen vill inte att jag ska läsa för honom när ska sova "Jag tycker inte det är så bra när du läser med olika röster". Jag blev jätteledsen. Grejen är att jag VET att jag är jättebra på att läsa högt. Och det är väldigt, väldigt synd att han inte begriper det. Men han tycker det är bättre med nån som läser entonigt och betonar fel och stakar sig och läser ut orden som de är skrivna (typ att läsa det i stället för de´) P - bli inte sur, men du vet att det är skillnad på hur vi läser. Uppenbarligen vet sonen det också och han väljer ju bort mig ...

Han är ett barn. Jag vet. Han är i en pappaperiod. Jag vet. Det är bara det att jag jobbar extra varenda jävla onsdagsmorgon och för de pengarna jag tjänar där kan jag skicka stora barn till USA och hela familjen kan åka på semestrar. Jag orkar inte med att få den här typen av kritik från en av dem som betyder mest för mig. Inte vad gäller en av de saker jag liksom bara "har" - rösten och förmågan att använda den. Dessutom missar jag ju de mysiga tillfällena att lägga barnet. Fast jag tror att kommentaren också kommer sig av att jag är strängare vid läggning än vad P är.

Som tur är vet jag att de äldre pojkarna verkligen har uppskattat högläsning. Harry Potter till exempel. Och Nasses taxi och sånt när de var riktigt små.

Herregud vilket behov av rättfärdigande. För att en femåring har sagt nåt. Det är så tråkigt att bara få höra hur kass man är.

Inga kommentarer: