söndag 11 oktober 2009

Nåt konstigt

Jag bor i rum 613. Allt som har med 13 att göra är inte bra. Har jag sagt det? Att min mormor har överfört skrocket till mig? Inga nycklar på bordet, svarta katter - tvi, tvi, tvi - ljung inomhus är död, jämföra händer betyder att nån närstående snart dör och så vidare (A-brunnar - here I come. Verkligen NOT! K-brunnar är däremot okej. Då tänker jag på P. Med efternamn och allt.)

Jaja. Mitt bagage ägnade lite tid i München. Utan mig. Jag åkte före till Wien. Hade Österrike varit som Italien eller Spanien så hade jag kunnat shoppa loss ordentligt för företagsförsäkringen som lovar 6000:- om bagaget är sent. Här var bara hotellshoppen öppen. Svårt att handla "necessary items" där. Ett Gustav Klimt-paraply eller en väska av dyr sort skulle inte kunna motiveras. Men kanske att två t-shirtar, den ena kallad "T-shirt" och den andra "Perfume" på kvittot, kan dras av på nåt vis. Whatever.

Österrike är mysko. Söndagsstängt så knakar. Religiöst och gammeldags. Tänker på Fritzl och hans ögonbryn. Vem ser ut så, liksom. Jo - alla i Österrike.

Det är som södra Tyskland fast ... värre. Trots att jag gillar södra Tyskland. Men det är nåt inskränkt, "kvinnor-är-ingenting-värda"-artat här.

Hotellet är bra.

Jag har sett alldeles för lite av den här stan, det här landet, för att yttra mig. Men ändå ... en känsla. Kanske är jag smittad av boken jag köpte på Arlanda igår - "Boktjuven" av Markus Zusak. Jag har redan läst hälften av de nästan 600 sidorna. Den är bra. Bra, bra, bra.

Var uppe i kupolen på Karlskirche idag. Underbart. Scary högt och kyrka.

Trött nu.

Godnatt!

1 kommentar:

Anna sa...

Glöm ej; skor pa bord= död
Daremot tycker jag att det dar med a-brunnar ar trams,,, hur lange har dom egentligen funnits liksom? Nymodigheter!
Hoppas du passar pa och ater lite goda bakelser,,, det ar val det dom ar bra pa dom dar österrikarna!