måndag 5 oktober 2009

Jag läser

Har varit ur läsform ett tag. Men så rekommenderade mamma en bok som jag fick låna när vi var där häromdagen - "Smärtpunkten" av Elisabeth Åsbrink. Den handlar om Lars Norén, pjäsen Sju Tre och morden i Malexander. Och den är bra.

Välskriven och intressant. Det låter tråkigt att säga att den är intressant, men det ÄR det. Mamma och jag såg pjäsen och jag tyckte den var bra. Sen när de började rymma och mörda och råna så fick jag nästan dåligt samvete för att hade gillat de där nazistkillarna när de spelade teater. Och när det kom fram att de liksom spelade teater hela tiden så kände jag mig dum och lurad också.

Det blev lite Kejsarens nya kläder av det hela. Som Backanterna (som mamma och jag också såg) som Ingmar Bergman regisserade på Operan. Ingmar Bergman - då måste det vara bra. Jag tyckte det var helt värdelöst, minns jag. Jävla skittrist. Å andra sidan ser jag på Wikipedia att den spelades 1991. Då hade jag en onge hemma och en i magen. Jag kanske inte var så mottaglig. Eller så kanske den var dålig?

Nu hoppas jag att jag kan få ån sorts förklaring till hur det blev som det blev med fångarna som spelade teater. Kunde inte sluta läsa igår. Om jag lägger mig nu (22.23) så kan jag läsa i en dryg timma innan jag måste sova så att det inte blir heldagsgäsp i morgon.

Mamma och jag har varit på bio en gång också. Vi såg "Matrosen och stjärnan" eller "Querelle" av Fassbinder. Vi var på förhandsvisning och jag var 18 år. Jacob Dahlin var på samma visning. Idag hittar man den under "Gayfilmer". Och jag kan säga att om jag smällde av så smällde mamma av dubbelt så mycket. Hon bad om ursäkt efteråt. Hahaha!

Sju Tre, Backanterna och Matrosen och stjärnan. Nåja. Vi var där!

Nu ska jag läsa.

Inga kommentarer: