torsdag 15 oktober 2009

Ägglikör

Jag köpte ägglikör i Wien. Bland annat. Den kostade €3,70. Jag kostade på mig. Minsann.

Den smakar ägg. Och är gul. Mjuk mot gommen. Liten smak av bittermandel. Mmm.

I morgon tror jag att jag ska testa följande som jag hittade på på bussen hem från Reisen, en variant av Snowball -
2 delar ägglikör
1 del Absolut Mandrine eller Vanilj
Fylla på 7up eller Sprite
Is

Fast när jag skriva 1 del och 2 delar så blir det ju inte så. Jag kommer som vanligt att höfta. Nu ska jag leta efter andra recept med ägglikör.

Själva likören verkar för övrigt väldigt nyttig -

Tillagning

Ingredienser
(för 1l)
10 äggulor
4 hg florsocker (1pkt)
3 dl mjölk
1 vaniljstång
(ev lite vispgrädde)
1 liten flaska renat eller motsvarande. Gärna cognac eller rom som viss del av spriten


Har aldrig varit i ett så äggfixerat land som Österrike. Pannkaka och panering och ägglikör. Konstigt att de äter så mycket schnitzel och så lite kyckling.

Inga kommentarer: