torsdag 15 januari 2009

Milano

Trevliga människor därborta i Italien. Har blivit bjuden på lunchmacka (mozzarella/pomodore) av Francesca på lokala kontoret, skjutsad av taxichaufför (som hejar på Milan och ogillar Ibrahimovic och Inter. Men han tycker om Mellberg och Ljungberg sa han. han berättade även att Milano från början var en mycket fattig del av landet och att matvanorna kanske inte är desamma som de i andra delar. Plockade passande nog med mig en lättläst bok som är skriven av en amerikansk journalist som lär sig att laga italiensk mat på en restaurang i New York. Snart kanske Milanokapitlet kommer? Vem vet?) till kongresscentret, fått hjälp att hitta till tunnelbanan för att komma till Duomo (typ city, där den stora "domen" finns) 

och sen vidare till direkttåget mot flygplatsen Malpensa för färd hemåt. Käkade världens godaste lilla pizza som hade formen av en avsmalnad Barbapapa eller åtta (mozzarella/pomodore. Eh? Igen? JAAA!) på flygplatsen och hann köpa sedvanliga skumpan när jag mellanlandade i Köpenhamn. Och - det hade jag redan glömt - en munkjacka på rea i Ferraributiken i Milano till yngste sonen.

 På väg därifrån sålde de nyrostade kastanjer som jag inte hade tid att köpa. Däremot gick jag in en snabbis  en butik med stora reaskyltar och kände lite på vansinnigt syntetstinna underkläder, såna där som lätt brinner. Tror jag. Köpte inget. Men tänk: Milano, mode och rea. OCH JAG HAR INGEN TID. Psycho!

Dagens fördomar -
De milanesiska kvinnorna är en tvärhand höga och en centimeter breda. De fula männen har tysk mustasch, de snygga har det inte. Men de är fortfarande korta. De fula männen är längre och bredare.


Inga kommentarer: