tisdag 6 januari 2009

Folkligt, festligt

Måndagen blev en umgängesdag utan motstycke. Eller nåt. Yngste sonen och jag var på lunchkalas för fyraåring kusin medan P arbetade. Fick skjuts hem av mamma och det var bra. Det är ju kallt ute. Väldigt kallt ...

Tidigare på morgonen hade vi fått vår väldigt stora, nya TV. 46 tum tar sin plats, kan man säga. Vi får väl se om det kommer kännas som ett stort svart hål mot tapeten, eller inte.

Efter fyraårskalaset var det dags att förbereda inför gästernas ankomst. Stekta kycklingbröst fanns redan klara i den naturliga balkongkylan, men nu skulle bord och stolar tas upp från källaren, chips hällas i skålar, spenat tinas, vin kylas och så skulle det ju dukas också.

Sen droppade de in. Vi var 12 till middagen och efter klockan 20 kom ytterligare två gäster som hade hört av sig under dagen, men som dessvärre inte fick plats kring bordet till middagen. Så - sju vuxna, tre nästan vuxna och fyra barn. Vi hade det trevligt! Som tur var drack jag mycket vatten innan jag somnade, annars hade jag nog mått på nåt annat sätt idag. 

Jag tycker mycket om att se mina söner prata med dem i samma ålder. De skrattar och har det bra tillsammans med dem de har känt i hela sitt liv (säkert andra också ...). Det gör mig glad. Igår var det visserligen bara den äldste sonen som hade möjlighet att vara med, men jag vet att amerikasonen gärna hade varit här också.

På det hel taget var det en dag som gärna får upprepas på det där sättet som det gör i den där filmen med han som brukade vara med i Saturday Night Live (CHEESUS? Jag ÄR senil!)

Inga kommentarer: