lördag 21 november 2009

Om en fisk

Middagsgäster från Ön. Ville bjuda på nåt gott. P sa "Fisk!". Så jag gick i sällskap med mellansonen till Systemet och till fiskaffären. Köpte marulk och räkor. Fick tips av fiskhandlaren om hur marulken på bästa sätt skulle tillagas - först steka för ytans skull och sen in i ugnen (100 grader i 45 minuter eller tills när termometern visade 45 grader). Han gravade fisken innan han skickade med den hem. Tack, tack.

Vi var för en gångs skull i fas. Ingen stress, ingen jäkt. Allt förberett. Städat.

Jag började ta itu med fisken som skulle stekas. Sköljde av den. Drog bort vad jag trodde var en fiskådra. Den viftade på sig. Det var inte en del av fisken. Det var en helt egen varelse. Typ ... mask. Tunn, tunn 5 centimeter lång sak. HU! Jag ringde fiskhandlaren. P åkte dit och fick fisken bytt. Mot torskrygg. Vi blev kompenserade också. Med presentkort på samma summa som första fisken kostade.

Så glad för att vi hade tiden på vår sida. Så glad att P orkade åka och klaga. Så glad att torskryggen var god. (Den la vi i kokhett vatten vid sidan av spisen där den fick ligga och efterkokvärmas i 10-12 minuter.)

Och inte en enda gång har jag nämnt vilken fiskhandlare det var. Det kommer jag inte göra heller. För det är inte deras fel att en marulk hade drabbats av nåt. Och vi har ett presentkort som ger oss rätt till ytterligare ett besök hos dem.

Marulk - nån???

Inga kommentarer: