tisdag 3 november 2009

Matte

Min mellanson har haft utvecklingssamtal idag. Läraren vi hade det med var en trevlig, men lustig, figur. Liksom man och kvinna på samma gång. Det har ingenting med saken att göra.

En av de första sakerna läraren sa var att år två ofta kommer som en chock för elever med estetisk inriktning. Det beror bland annat på matte B. Det blir svårare. Allt blir mer. Man måste veta om det.

Mellansonen tycker att matte är tråkigt. Det tyckte jag också. Jag kan ju inte säga till honom att man klarar sig ganska bra utan att kunna en massa svårt matematiskt. Jag måste säga det som också är sant - att det är väldigt bra med matte. Man måste bara se de dagliga användningsområdena för att bli motiverad.

Läraren sa att han, som alltid varit intresserad av film, tyckte illa om matte ända tills han kom på att han kunde använda matematiken inom filmområdet. Räkna ut hur en kameralins skulle användas på bästa sätt eller så. Sen tyckte han att det var roligt.

Jag måste smitta mellansonen med lust för matte. Just nu är jag bara trött. Kan inte smitta med lust. Och särskilt inte för matte. Sov taskigt bredvid hostade liten pojke inatt. Ska vara hemma imorgon. Vabba. Men jag måste jobba. Mycket nu, som sagt.

Inga kommentarer: