lördag 1 mars 2008

Långt söderut!

Kapstaden. Liten citykärna med vackra omgivningar, har jag förstått. Fick se kollegers bilder från utflykt och det var underbart vackert. Väldigt kuperat med bördig vinjord. I morgon har jag anordnat en tur till Godahoppsudden. Fast målet är egentligen att få se pingviner! Vi ska bli hämtade på hotellet och sen körda söderut. 9 av 10 ville följa med. Det är roligt. Kostar 390 rand för en halvdagstur – det motsvarar ungefär lika många svenska kronor.

I övrigt är köttet fantastiskt gott och vinet ändå bättre. Konstigt bara att de ska ha pommes frites till allt. Åt en indisk vegetarisk curry med ris till lunch. På riset låg det ett antal soggiga pommes också. Varför?

Solen skiner. De som inte brände sig igår har gjort det idag … Var på marknad idag också. Hittade en fantastiskt fin flodhäst i sten. 1500 rand. Tung som bly. Hur skulle jag få hem den? Det blir ingen. Trots att man säkert skulle kunna pruta ner priset till hälften.

Det kanske inte verkar som vi jobbar. Jodå. Fast konstiga tider. Idag 13-19.

Jobbet tycks bli klart tidigt på fredag, inte så sent som vi trodde. Detta innebär nästan helt ledig fredag och lördag! Hurra! Kanske hinner med Taffelberget då (som för övrigt är utsikten från mitt hotellrum – väldigt snyggt. Molnen liksom rinner ner som smält glass över bergskanten.)

Jobbar tätt ihop med en kollega. Det är roligt att lära känna henne. Vi tränade i morse innan frukost också. Ett litet gym finns på hotellet.

Saker att köpa med hem är smycken gjorda i små glaspärlor, rooibos-te och stenfigurer. Fast av de sistnämnda blir inte många hemburna till oss … Rött te är inte heller min favorit. Måste kanske lära mig att dricka det. Pärlsmycken är jag lite svag för. Har redan handlat några.

Utflykter jag hoppas på är vingård, Taffelberget och akvariet. Vill se sälarna i Victoria and Albert Waterfront-området också. Nån sa att det ska finnas sälar där.

Att åka hit tar en hel evighet. Såg tre filmer på planet - Mr Magorian (med Dustin Hoffman), The Martian Child (med syskonen Cusack) och en till. Nån barnfilm, det också. Kommer inte ihåg vilken det var. Det fanns ungefär 100 filmer att välja mellan. Jättebra!

Nu ska jag ut på nätet och läsa om Bengtzing/Perrelli, Nordman/Sibel. P har lämnat rapport som måste följas upp!

Inga kommentarer: