söndag 30 mars 2008

Samtal över lunch med hopplöst fall

Åt lunch med en kollega på tu man hand häromdagen. Jag vet inte om det var så bra. Det visar sig nämligen att han är komplett galen. I 60-årsåldern med stenålderstänkande. En sån vars utveckling gått i stå för en hel evighet sen.

Han är helt övertygad om att homosexualitet och pedofili går hand i hand. Alla homosexuella är även pedofiler - på grund av kromosomfel. Eh? Vad säger man? Jag sa till honom när vi var på väg till arbetsplatsen igen att jag var förvånad över mig själv eftersom jag inte fått nåt utbrott på honom eftersom han är dum i huvudet. Han skrattade. Jag skrattade. Men han ÄR ju dum i huvudet. Inga övertygande samtal i världen skulle bita på honom. Ett hopplöst fall. Som säger att polisen inte griper pedofiler eftersom en tredjedel av alla poliser är homosexuella (ja, här krävs en logik som är speciell). Vad ska man säga? Jag blev matt och tänker inte lägga mer energi på honom.

Det värsta är att den här typen av galningar tar varje mållös sekund efter ett idiotuttalande som en seger. "Där ser du! Du kan inte säga emot, alltså har jag rätt". Jaja. Att umgås med puckon är förvisso en utmaning, men kanske nyttigt på nåt sätt. Som social studie?

Inga kommentarer: