måndag 17 mars 2008

Feber

När man har feber är man sjuk på riktigt. Idag är jag sjuk. Med feber. Killar i ryggslutet och hjärnan hänger inte riktigt med när jag vrider huvudet. Har sovit nu på eftermiddagen. Drömt mysko grejer - blev jagad i mörka tunnlar under ett sjukhus. Mötte varelser som försvann. Det var spölikt och läskigt. Till slut kom jag ut från sjukhuset, men jag var fortfarande jagad. Av vad vet jag inte. Det var jobbigt att röra sig och jag fick ont på knogarna. Eftersom jag sprang som en neandertalare, med knogarna i marken. Eh? Feber, som sagt.

Tyvärr är det inte bara jag som är sjuk. Yngste sonen har haft prickar kring munnen i några dagar. I morse kom jag på att det kanske är impetigo, eller svinkoppor, som vi säger i dagligt tal (?) Vi gick till vårdcentralen. En trevlig läkare med fin klänning (som inte var särskilt läkarlik) tog hand om oss. Jag nämnde svinkoppor. Särskilt som jag mött en dagismamma i väntrummet som berättade att hennes dotter minsann haft prickar runt munnen för en vecka sen "Men de försvann av sig själva" ("Men alla kompisar har dem nu ...?") Jag hade också läst mig till i vår utmärkta barnläkarbok att utslagen kunde komma sig av att barnet hade en obehandlad halsinfektion (streptokocker). En odling gjordes, och mycket riktigt - penicillindags! Lilla gubben!

Men GUD vad skönt det hade varit att vara hemma ensam! Nu är ju han också sänkt, så vi sover gärna båda två. Men i alla fall. Jag känner mig inte så vårdande. Mer i behov av vård.

En sak till. Den ultimata "Jag är hemma och sjuk-klädseln" vilken är det? Önskar jag hade haft nån sorts afrikansk kaftan i bomull. Lång, så man inte fryser om benen, men ändå sval. Svart. Halvlånga ärmar. Kanske kan sy en i färgat lakan? Eller inte.

Inga kommentarer: