fredag 10 augusti 2007

Spelidé

I morse vaknade jag med en spelidé - ett matematikspel för barn. Pusselbitar med olika antal små hål för räknepinnar. Det går ut på att samla pinnar, sätta dem i hålen och räkna ihop med andra pusselbitar. Tärning.

Jag är ingen spelkonstruktör så jag har kanske börjat i fel ände? Tänker på detaljer som färg på räknepinnarna istället för själva spelandet. Det måste finnas ett moment där man får pusselbitarna med olika många hål. En där man får pinnarna och en där man räknar.

Okej -
Man börjar med de hålade pusselbitarna. Man får ett antal - 6? 8? - med hjälp av tärningen.
Sen samlar man räknepinnar.
Sen ...
Sen ...
Vad fan, jag tror man kan göra nåt av det här! Men jag kan inte komma på hur. Alga/TicTac/Kärnan - here we come. Ska bara fundera lite till.

Jag har haft en barnbok på gång i två år. Den har jag inte heller kommit vidare med :)

Inga kommentarer: