måndag 16 juli 2007

Är det idag sommaren börjar?

Solen skiner. Himlen är blå. Det är 21 grader varmt och fåglarna kvittrar. I själva verket har jag inte en aning om fåglarna ens vaknat - det regnade igår och fönstren är fortfarande stängda. Nej. Det regnade inte igår förresten, jag stängde för det var nån som lät högt i vår lägenhet. Jag vill minnas att jag stängde balkongdörren i vredesmod.

På TV drar en lejonhona en gnu över slätten. Där skiner också solen. Och himlen är blå. Syrsorna gnider. Gubben i khakikläder viskar.

Idag ska vi till svärfar. Och de franska barnen. Jag vill inte vara lektant. Hoppas de nöjer sig med en boll eller två. Min plan är att låta solen göra sitt medan jag läser klart fjärde boken om Mma Ramotswe. Jag är så trött på henne. Hon har nu dödat min läslust och jag ska försöka låta bli att köpa den femte boken. I början var jag så fascinerad av sättet att hantera allt på ett så simpelt sätt. Men i då var det också små enkla fall som löstes. Nu sitter de och dricker rooibos-te under det svalkande trädet mest hela tiden. Jag är SÅ less på det! Men jag har en intern regel om att läsa klart böcker jag börjat på. Jag menar - det kan ju bli bättre. Tänk om jag missar nåt?

Inga kommentarer: