lördag 28 juli 2007

Bio och böcker

På vår lilla toalett finns det ett antal blad där jag under årens lopp har skrivit upp de filmer jag har sett. Det finns också kolumner för vilken bio, datum och sällskap. De senaste tio -
Ocean's Thirteen, SF Söder, 28/7 med stora pojkarna och P
The Queen, Astoria, 4/3 med pojkarna
Natt på museet, Sergel, 28/2 med pojkarna
Little Miss Sunshine, Grand, i januari, med pojkarna
Happy Feet, Sickla, i december, med P, yngste sonen och hans franska flickkusin
Pirates of the Carribean 2, Sickla, 2/11, med pojkarna
Cars, Sickla, i augusti, hela familjen
Nicke Nyfiken, SF Söder, 12/8, med yngste sonen
Charlie and the Chocolat Factory, Royal, september, storpojkarna
Kalle och chokladfabriken, Astoria, september, P och stora pojkarna (vi var på förhandsvisning. På svenska ... Blä! Var tvungna att se den på engelska genast.)

Jag vet inte om det är nån imponerande samling filmer precis. Jag kan bara konstatera att jag går på bio mer sällan än jag önskar. Nåja. Jag får väl ändra på det ... (Har sett en del på flygplan också :) Den första filmen jag skrev ner var Gökboet. Såg den 19/5 1980 med min pappa! Efter den är det Midnight Express, Sällskapsresan och Fame. Hahaha!)

Har en liten röd bok där jag skriver ner alla böcker jag läst också. Senaste tio (Titel, författare, läst klartdatum) -
Män som hatar kvinnor, Stieg Larsson, 26/7
Livets skafferi, Alexander McCall Smith, 25/7
Svart stig, Åsa Larsson, 2/7
...och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla, Håkan Nesser, 21/6
Min vän Leonard, James Frey, 18/6
Konsten att vara snäll, Stefan Einhorn, 20/5
Filosofiska söndagsklubben, Alexander McCall Smith, 16/5
Doppler, Erlend Loe, 7/3
En kort berättelse om traktorer på ukrainska, Marina Lewycka, 13/2
Brev från ljusårs avstånd, Jostein Gaarder, 5/2

Måste säga att tillbakablicken på böckerna fyller mig av läslust och glädje. Måste genast fortsätta läsa del två i Milleniumserien. Stieg Larsson alltså. Tjohoo. Jag har en kvar sen!!!

Har dock bestämt mig för att arrangera bokfest i höst. Ska ge bort (nästan) alla böcker jag har. Kommer ändå inte läsa om dem. Det blir ett bra tillfälle att bjuda hem alla bokmalar jag känner!

Inga kommentarer: