tisdag 13 september 2011

Som ett plåster

Det är lika bra att jag river loss det på en gång. Det imaginära plåstret.

Så här är det:

Jag har hostat. Länge. Mycket länge. Var hos läkaren som lovade att hon skulle boka in mig hos nån annan läkare innan hon slutade på den lokala vårdcentralen.

Så kom kallelsen. Idag skulle jag infinna mig hos den där andra läkaren. Gick till vårdcentralen. Kom en minut innan utsatt tid. Men för i helvete - jag var ju på fel jävla vårdcentral. Jag skulle visst vara på andra sidan vattnet - en snabb löpning, en båtfärd och femton minuter bort. Här fick jag panik. Så jag ringde den rätta vårdcentralen och sa att jag bara skulle åka lite båt och komma lite sent. Men det var ju ett helt jävla företag och få till det.

Men. Jag typ fick till det.

Och jag fick tokandas ut i en grej som mätte lungkapacitetet. Inget konstigt. Bra, bra!

Så gjordes pricktest. Gråbo och timotej och björk. Häst, katt och hund. Det görs så här - först sätter de en lång tejplapp med siffrorna 1-12 på undersidan av armen sen droppar de det allergena på huden och därefter trycker de, inte skär, ner ett skalpellblad på droppen (ett skalpellblad/droppe, såklart). Efter 15 minuter kan man se vad man är allergisk mot.

Jag är allergisk mot ... timotej! Och ... katt. Men det visste jag ju. Tack och lov verkar vår lilla kattsing funka.

Men jag hostar mindre än förr. Måste nog göra andra undersökningar. Jag tror att det har med ventilation/torr luft att göra.

Ajö.


Inga kommentarer: