fredag 16 september 2011

Dagens Paris

Åkte hemifrån halv sex. det var tidigt. Taxichauffören var blyg eller dum i huvudet. Mumlade om Kymlingelänken och att det skulle bli en solig dag. Han försökte vara social men kunde inte. Han borde låtit bli.

Sen flög jag. Och sov.

På tåget från flygplatsen till Châtelet les Halles (som uttalas tjattlé le all, inte alls som enligt reglerna man lärde sig i skolan ...) kom det en man och satte sig bredvid mig. Han fick ett sms från nån och frågade vad sms'et betydde "We are here", stod det. Jag sa att jag inte var så bra på franska men "Nous sommes la" kläckte jag ur mig i alla fall. Då fattade han.

Sen promenerade jag från hallarna till Champs Elysée. Det är en ganska ordentlig promenix, det. Det kändes Paris. Plockade kastanjer till familjen. Min pappa säger att det bringar lycka att ha en kastanj i fickan.

Så har jag träffat några snälla franska människor och några riktigt dumma. En del "av dem" gillar inte turister. Eller om det möjligtvis kan vara så att de ogillar att tala annat än engelska så mycket att de ogillar oss som inte kan franska.

Har köpt presenter också. Till en man, en kvinna och en bebis. Alla i bekantskapskretsen. (Nä? Menar du? Jag trodde det var till främlingar?)

Nu är jag så trött.

Imorgon är det loppmarknad på gården, sen är det gårdsfest fast den kan vi inte gå på för vi ska till villaägaren som fyller år (idag).

Inga kommentarer: