söndag 26 december 2010

Jättebättre!

Nyss hemkommen från släktkalas i Jakan. Så trevligt! För det första - värdparet (min farbror med fru) är det perfekta värdparet! Det känns alltid väldigt enkelt fast man vet att det ligger timmar - dagar - av planering bakom dukning, inköp och tillagning av allt. För det andra - marinerad oxfilé för typ 40 pers. WOW! Värsta goda potatisgratängen. Miljarders med små tomater. Jättebrie. Och vin. Sen saffranspannkaka med varma hallon. Åh!!!

För det tredje vet man aldrig var man hamnar. Vilken kusin sitter jag närmast? Vilken faster eller ingift? Vad har hänt sen sist? Och det roliga är att alla mina kusiner är i den åldern då det händer riktigt mycket. Nu ska kusinen som bor i Modena med sin italienske man ha barn. Jätteroligt! Eller som mannen säger "Jättebättre!" och "Absolut fantastico!" Och det ska jag säga oftare! Särskilt jättebättre är helt underbart!

Om jag tänker att det är "Absolut fantastico" att vi ska upp tidigt i morgon för att sen stå i en inomhusfotbollshall hela dagen, så kanske det blir absolut fantastico?

Inga kommentarer: