söndag 5 december 2010

Barnaktiviteter

Mycket för en sjuåring idag. Det började med fotbollsträning. Sen var det teateruppspelet. Och här måste jag få kommentera spektaklet. Även om man är en ung "fröken" som jobbar helg på Kulturama, så måste man ju ha nån sorts kunskap om både det ena och andra om man ska lära små barn vad teater är. Jag tänker främst på sånt som att den som står på scenen ska tala så högt att de längst bak hör. Och att man inte ska stå med ryggen mot publiken. Men även sånt som att undvika 22 scener med mörkläggning under varje scenbyte. Så kommer vi till publiken. Alla som har småbarn, syskon till dem på scenen, med sig, måste förstå att ett litet ointresserat barn mycket lätt kan förstöra för alla andra. Jag menar ALLA andra. Börjar barnet låta uhu-uhu - gå ut. Börjar det låta buä-buä - gå hem. Eller så får man höra "Ta ut barnet" från mig på videon varenda gång man spelar upp duktiga dotterns uppspel HT-10.

Sen var det bowlingkalas. Underbart smart att ha på Nicke Nyfiken medan man äter pannkakor i 45 minuter! Alla var knäpptysta till den där filmen jag trodde att endast treåringar var roade av. Bowlingen funkade bra. Mycket tack vare att vi särade på skitungarna. Det finns en unge som bråkar och tjuvnyper hela tiden. När man säger till honom så lyssnar han inte och man vill faktiskt slå honom. Väldigt, väldigt ocharmigt. Ja, av mig också ... Man ska inte vilja slå nån.

Nu har yngste sonen öppnat alla elva presenterna. Andra advent 2010.

Inga kommentarer: