onsdag 15 december 2010

Det där med julen

Tre saker -
Tomten
Julafton
Paketen

Yngste sonen har genomskådat jultomten. Han påstår sig veta att det är jag, MOI, som är tomten. Eller i alla fall var det för två år sen (förra året var vi ju i Florida. Härliga tider ...) Sen säger han att jag inte behöver låtsas som det inte alls var jag som var tomten. I alla fall inte för hans skull. Han vet ju nämligen att tomten inte finns.

Hm. Eller? Kanske ska jag säga att det är skönt. Äntligen slipper man få den där bomullen i munnen och frysa på balkongen innan det är dags för entré.

Nu tror vi oss veta hur julaftonen blir. Och det är ett beslut som känns rätt, bra och skönt! Klockan 12 firar vi Nackas minne på Katarina Bangata tillsammans med alla Hammarbyare. Hoppas att vi kanske kan få se stora barnen där också. De lär ju nämligen fira sin farmor som bor i krokarna och råkar ha födelsedag den enda dag man inte vill fylla år på. Sen hoppas jag att vi kan ta en sväng förbi pappa och dricka ett glas vin innan vi kommer hem, kollar Kalle och öppnar klappar. Sen, och nu kommer årets clou, går vi till vännerna på Kungsholmen där vi äter ostron och dricker skumpa. Det är ju nästan som att vara på Sea World på julafton. Som vi var förra året. Lika oväntat, liksom. Och å så trevligt! Yngste sonen ser mycket fram emot att träffa katten som bor där :) Nu när jag har givit hela världen möjlighet att ta del av planerna känner jag att det är på sin plats att svara värdinnan lite mer formellt också. Kom ihåg!

Till sist kan jag meddela att högen av paket växer. Många hårda paket till yngste sonen. Många böcker blir det. Har sparat en alldeles underbar Legoklistermärkesbok som jag köpte i New York. Borde kanske komplettera med nåt mjukt och trist paket också?

Stora pojkarna behöver inte vara oroliga de heller. Och P kommer få en överraskning som heter duga. Han kan aldrig gissa. Hihi.

Snart är det jul här i vårt hus ...

2 kommentarer:

Anna sa...

Vi ses på tisdag!
Var?
Vilken tid?

Anonym sa...

Värdinnan läser ju här...så formellare än så behöver det inte bli. Vad roligt att ni kommer. Hurra.