lördag 17 april 2010

Mot molnet

Undrar om det egentligen är klokt att befinna sig i askmolnets nedfallsmitt? Skulle jag ha sagt till familjen att åka till mig, från molnet, istället för att åka mot molnet? Vad är det som kommer att falla ner? Egentligen.

Jag har i alla fall sovit gott i många timmar. Ungefär 14. Det behövdes! Vaknade av att jag lät konstigt. Ett surrande fladder mellan bröst och näsa som var högeligen irriterande. Har hosta också.

Åkte nattåg mellan Frankfurt och Hamburg. Resan startade med förstaklassbiljetter utan platsbiljett i torsdags kväll/natt. Proppfullt redan när det kom så det var bara att sätta sig på golvet. Stirra framåt. Spela lite spel. Lägga sig på heltäckningsmattan med benen under andras säten. Huvudet på handväskan. Försöka sova. Det gick inte så bra. Nånstans på vägen kopplades ytterligare en vagn på och då lyckades en av kollegerna ta en plats till mig. Satt i några timmar. Sov inte. Sen var det ett danskt tåg från Hamburg. Också proppfullt. Golvplats. Ingen heltäckningsmatta.

När vi kom till Köpenhamn så skiljdes vi åt, de svenska kollegerna och jag. Mötte en annan kollega från Stockholm som skulle ta ett tåg. Själv klev jag in i en bil med främlingar. Två av dem finns på listan över de mest inflytelserika kvinnorna i svenskt näringsliv. Så var det två män. Också de inom svenskt näringsliv. Spännande sällskap. Trevligt.

Nu är jag hemma och inser hur mycket man tar för givet.

Lider dessutom med brodern som sitter fast i London till minst på tisdag och kollegan i Milano som inte vet när hon kommer hem.

Inga kommentarer: