måndag 21 september 2009

När barnen pratar

Äldste sonen frågar sin två år yngre bror -
"Var ska du ha din Emmy om du vinner en?"
"I brallan"

-

Häromdagen när jag tyckte att jag skulle utöka yngste sonens ordförråd och kännedom om saker och ting så berättade jag om hur det var när jag var liten och vi pallade äpplen tillsammans med grannpojkarna. "Palla" äpplen. Gör man det nu mer??? Jag skulle kunnat göra det i Örby när vi var på väg till middagen i fredags. Anyway - när jag var klar med berättandet sa sonen "Mamma - du kanske kan berätta nån mer gammal historia från din barndom?"

Jag blev tyst.

-

Idag har femåringen talat om för oss att han hatar oss allihop. Det grundade sig i en konversation direkt efter middagen. Han frågade sin äldste bror vem av syskonen som var mest älskat. 19-åringen svarade ironiskt att det hur som helst inte var den yngste brodern. Som han skrek och svor efter det. Låste in sig på sitt rum. Det hjälpte inte med en "Jag älskar dig"-lapp från den ångerfulle storebrodern. Han skrev istället dit: "JAG HTAR GID".

När vi borstade tänderna sa han "Det här var den sämsta dagen nånsin".

Vi andra kom överens om att man nog får tåla lite ironi och motgång. Särskilt som det är så uppenbart att den äldste brodern älskar alla sina syskon.

Inga kommentarer: