måndag 17 augusti 2009

Val

Har tänkt på en sak. Jag tror det handlar om olikheter mellan syskon och att vara konflikträdd. Kanske.

Mina äldre söner är på många sätt väldigt lika. De har samma referenser som de återkommer till gång på gång. Det är lågstadiet när de gick i integrerad klass och lajv och musiken och scouterna och aikidon och gemensamma vännerna och filmerna och spelen.

Så har vi skillnaderna. Exempel ur mängden - den ena sjöng fantastiskt bra som barn, den andra är en jävel på bilder. En är väldigt bra på matte medan den andra gillar sport. Jag undrar hur det kommer sig? Har jag som förälder uppmuntrat deras färdigheter på olika sätt? Har omgivningen odlat intressena? Vill de inte vara bra på samma saker för att låta bli att tävla (konflikträdsla?) eller har de faktiskt aldrig varit bra på vissa grejer. Nej - så ska jag inte säga. Jag ska nog säga "eller har de alltid varit väldigt bra på vissa saker". :)

De är uppvuxna i samma familj(er) men de är ju inte samma människa. De har valt helt olika gymnasieutbildningar. Den ena med naturvetenskaplig inriktning och den andra med estetisk. Är det för att de inte vill konkurrera? Man skulle ju kunna tänka sig att de, med samma föräldrar som den andra, i stort samma omgivning, skulle kunna välja samma intressen. Samma linje på till exempel gymnasiet. Har den äldre känt med duktighetsstorebrorspress medan den andra varit lite mer tygellös? Obs! Jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Jag älskar dem och har alltid varit fullt övertygad om att båda två alltid kommer att klara sig väldigt bra.

Vad handlar det om?
Miljön såklart
Syskonordningen
Ensamrätt på uppmärksamhet inom ett visst område

Jag vet inte. Ska tänka mer på det. Men visst är det intressant på nåt sätt? Olikheterna vs likheterna.

Blev det rörigt?

Inga kommentarer: