onsdag 26 augusti 2009

Florens

Åkte hemifrån vid halvåtta och sen var det Arlanda Express efter tvärbana och tunnelbana. Åkte via Zürich som verkar vara trist. I alla fall rekommenderar jag inte flygplatsen ...

När vi skulle landa i Florens var det så blåsigt att piloten bestämde sig för att lyfta igen och skrämma oss med att vi kanske skulle vara tvungna att landa i Pisa eller Bologna istället. Sen gjorde han en snygg sväng över torrt land med vingårdar och lyckades landa där vi skulle. Alla applåderade. Utom jag för jag står över sånt för jag är snobbig. Det var väldigt varmt när jag klev av planet. Väldigt. Varmt. Typ "har jag LP-skivor under armarna nu? Eller nu? Eller NU?" Nej. Men kanske lite på ryggen efter varma och särdeles TUNGA ryggsäcken.

Åkte förbi kongressen och hälsade på dem som bygger montern, lämnade några grejer, fotograferade och hasade runt en stund sen åkte jag till hotellet och lämpade av hela packningen. Väskan höll och det är jag glad för. Men det är hög tid att köpa ny väska. En qvalitätsveschung aus Deutschland, kanske? Inte ytterligare en stor och tillfälligt bra från Kapstaden.

Dags för turiststund i Firenze. Och -
1. Det är inte så stort
2. Exakt var är det där som är så romantiskt med den här stan?
3. Kyrka och kyrka och kyrka
4. och konst

Men -
Jag följde sevärdheternas öppettider som var angivna på hotellkartan och började med San Lorenzo där den gamla sakristian är ritad av Brunelleschi och den nya av Michelangelo. Jag missade den nya. Taket över innan själva präststället där Jesus hänger på korset i kyrkan var bland det vackraste jag sett. Man fick INTE ta fotografier. Puckon. För de sålde inga vykort när man gick ut heller. Men det kostade pengar att gå in. €3.50. Jag överlever ...

Duomo - alltså domen (som då uttalas dåååmen) är snygg utifrån men de stängde tyvärr 15 minuter innan jag lyckades ta mig dit. Jag köpte t-shirtar istället. Sen irrade jag mot hotellet men hittade en skylt där det stod "Casa di Dante" som jag tyckte att jag kanske skulle kolla in. Det visade sig vara en kyrka och ett hus. Kyrkan var bland det snyggast belysta jag sett. Tog några tokfina bilder som kommer upp här om en vecka eller så (dessutom kan det vara så att de bara är fina i den lilla kamerarutan. De är säkert darrigsuddiga sen). Dantes hus stängde när jag kom och det gjorde Uffizierna också. Så nu är det kört med det för jag kommer inte hinna gå dit sen. JÄVLAR!

Men. Jag åt en gooood middag på L'osteria di Giovanni på Via del Moro 22 med italienske Federico vid halv åtta. Vi delade på en 1,2 kilos rare-stekt bistecca alla fiorentina med friterade zucchiniblommor och några stackars potatisar efter att ha ätit mozzarella med typ grädde i. Och HERREGUD (kyrkorna har påverkat mig) vad gott det var. Fruktsallad till efterrätt. Ett tvättäkta Chiantivin till maten. En cappucino efter middagen och sen en skvätt limoncello till sist. Mätt.

Federico är en kollega som förbarmade sig över min ensamhet och det är jag vansinnigt tacksam för. Middagen var god. God! GOOOD!

Jag har missat att berätta om mataffären jag var inne i. Pegna (uttalas Pennja). Olja. Vinäger. Pasta. Kryddor. Vin och vatten. Jag letade efter fin tonfisk till yogafröken och dök genast in bland kattmaten. Men det märkte jag ganska snabbt ... Hittade den goda vitlöks/peperoncinokryddan och tryffeltagliolini och olja och vinäger. Fast det sistnämnda vet man ju aldrig om det är rätt det man köper. Men jag tror inte det var en turistfälleaffär jag handlade i. I alla fall inte helt och hållet. Jag tyckte det var några helitalienska kompisar som kom in också. Vad vet jag? Vad spelar det för roll? Jag ÄR ju turist ...

I morgon är det jobb. Så jag ska sova nu.

Godnatt! Eller buena sera, som man säger här. Väl?

Inga kommentarer: