torsdag 13 november 2008

Planering

Snart är det jul.

Jag tror att vår ser ut så här -
Vakna, Hammarbyjul vid Nackastatyn klockan 12. Hem kort sväng till pappa. Därefter promenad om vädret tillåter. Lunch. Eftermiddag med knäck och pepparkakor och glögg.Vi bygger upp spänningen för kvällen. Middagsförberedelser (vi äter alltid ugnsstekt kyckling med hasselbackspotatis, sås och gelé på julafton - en kvarleva från när stora pojkarna var små och vägrade skinka och sill och så. Jag fortsätter gärna traditionen tills nån säger stopp ...). Middag. Julklappar. Leka med klappar.
Allt kanske kommer ske i en annan ordning, men ingredienserna ser ut ungefär så ...

Skulle kunna tänka mig att resa bort från alltihop också. Jag känner mig så kluven på julen. Har aldrig hört nånstans under julhelgen. Ingenting är självklart. På gott och ont. Ingen räknar med en. Jag räknar inte med nåt jag heller.

Kanske skulle man ordna en jättefest för alla dem som är lika kluvna som jag. De som vill fira tillsammans utan att nån är rädd för att det ska vara orättvist och kännas illojalt. Dansa kring granen och äta klenäter. Sköta julklappsutdelningen hemma före eller efter festandet.

Det är stressen, kraven och förväntningarna som ger ångest. Jag känner hur det stramar åt kring bröstkorgen när jag skriver om det här. Slutar nu.

Ser fram emot vår jul!

Inga kommentarer: