söndag 12 oktober 2008

Fönstertvätt

Hela dagen har gått åt till fönstertvätt. Solen sken och det var varmt. Glad att jag passade på. Nu är det ju så att fönstren i norrläge (här kommer jag att få bassning av P om det visar sig att det är fönster i öst eller väst, men jag tror att det är i norr. Nej? Öst? HURSOMHELST ...) är bebodda av spindlar. 

De stora spindlarna, JÄTTESPINDLARNA tycktes ha gömt sig. Eller blivit uppätna av nån. Bara små spindlar. Överallt. Har mosat ett antal. Skyll på mig om det blir regn i morgon. Och resten av veckan. Hela hösten?

Så plötsligt när man håller på där så visar det sig att de stora spindlarna inte alls är döda. De har bara hittat de fiffigaste gömställena. För de stora spindlarna har inte bara längst ben och störst kroppar, de har även väl utvecklade hjärnor. De kan konsten att gömma sig tills det är dags att ATTACKERA. 

Så - tvätta, tvätta fönster, tvätta, tvätta fönsterbleck. DÅ! Då rasslar de fram med sina tunga kroppar och kutar oberäkneligt fram över ytorna. De är som nåt från en Harry Potter-bok. Nåt som skulle kunna säga typ "VOFF" plötsligt. Så stora är de. Jag måste verkligen skärpa mig för att inte vråla till. Yngste sonen har redan en ganska avancerad spindelskräck som helt säkert har med mina och hans bröders reaktioner tidigare i hans liv, det är dumt att spä på den skräcken. Tack och lov la han nåt Europa-pussel när ett av dessa vrål undslapp mig. Sen fick P ta över de värsta fönstren. 

Nu ser vi i alla fall ut genom rutorna. Och grannarna ser in. Alla är glada. Eller? 

Inga kommentarer: