lördag 29 september 2007

Hotell

Det är nåt särskilt med hotell - som gör mig rädd.

När jag bodde på ett hotell i Kina var jag HELT övertygad om att det låg flera pyttesmå kinesbröder till den där viga i Ocean'sfilmerna, under sängen. De väntade bara på att jag skulle släcka och sen skulle de börja klättra i gardinerna och studsa runt i största allmänhet innan de kom till skott - skära halsen av mig med en rambokniv. Fast en liten. Annars skulle de kanske inte orka. Fast jag lurade dem. Jag låtsades att jag vände mig i sängen, samtidigt som jag gjorde sömngrymt, bara för att kunna sträcka ut armen och tända lampan snabbt som fan. För då skulle jag avslöja dem och de skulle på asiatiskt vis skämmas ihjäl och just de här små viga figurerna skulle snabbt kravla sig bort och ut. Genom ventilen.

Och de där stora garderoberna? Hur många kan inte bo i dem? En hel liten mördarfamilj, kan jag lova! Även om man har kollat flera gånger så kan de ha en lönningång från rummet bredvid.

Undrar om det är som man hör om hjärttransplantationer - den som får ett nytt hjärta visar sig få vanor som den som hade hjärtat förut, hade. I ett hotellrum bor en massa folk som tänker på saker och som drömmer om saker som liksom lämnas kvar i rummet när vistelsen är över. Sen kommer näste man till rummet som är fyllt av minnesrester.

Ibland finns det en liten text som om natten blinkar till vid brandvarnaren i taket. I Kina var texten röd. Och på kinesiska. Nu sist blinkade det vitt. Ingen text. Man tror man har blivit galen när man ligger där i sängen och plötsligt ser ett blink. Vad vill de? (Jag fattar det, men när man ligger där i det främmande mörkret och håller på att somna så är det inte helt självklart ...) Jag tror ju att det är Kalle Blomqvist (Astrid Lindgrens, inte Stieg Larssons) som blinkar med ficklampan. Han blinkar såklart inte på rövarspråket - det verkar korkat. Liksom ...---...,---,...---... istället för ...---... Nej - Kalle B är ingen dumbom. Han blinkar bara morse. Som vanligt. Nästa steg är hartsfiol på fönsterbrädan. På tredje våningen? hj...ääääääää...lp

Paranoid? Moi? Nejnej.

Sen vaknar jag efter en natt av dålig sömn. Sätter på mig möteskostymen, äter hotellfrukost och låtsas att jag är vuxen igen.

Inga kommentarer: