söndag 26 juni 2011

Tunt skinn?

Jag har en vän som jag inte har träffat på ... 15 år. Men vi är nu mer kompisar på Facebook. Hennes dotter har utsatts för övergrepp. Dottern är kanske 4 år. Förövaren är hennes pappa. Äntligen har de fått rätt. På riktigt. Domstol och så.

Nu undrar den avlägsna vännen hur det kommer sig att "folk" vänder dem ryggen. Hon känner sig skrämmande och undrar hur det kommer sig.

Jag vet inte om jag har ett svar. Men en teori.

Det är skitjobbigt med människor som har "tunt skinn". De som delar med sig av allt till alla. För det är verkligen inte alla som vet hur de ska hantera jobbiga saker - oavsett om det är de själva eller andra som råkar ut för det jobbiga. Jag undrar om det beror på att man är rädd att inte kunna trösta/finnas till hands/ hjälpa. Tror att många är uppfostrade att hålla visst för sig själva. Inte vara utlämnande. Och då vet man inte heller hur man ska ta att nån annan är det.

Lika jobbigt att hantera dem som har tunt skinn, är det att veta hur överraskningsmänniskor ska tas. De där som man genast känner att de antingen kan mucka gräl med okända, alltid hamna i trubbel eller överraskar genom plötsliga infall kors och tvärs. De som kräver sin rätt. De som skiter i konventionerna.

Ja. det här kan man också ha ett samtal om vid tillfälle. Intressant ämne.

Inga kommentarer: