onsdag 24 februari 2010

Afrikanskt

Dagens tema har varit Afrika, kan man säga. Inte på arbetet. Inte alls. Där var det mest effektivitet och stress och mycket gjort som gällde. Men sen.

Film om Abebe Bikila på CinemAfrica. Regissörerna var där och den var bra. Så kom vi hem och här hade pappa med särbo som vaktat yngste sonen, lämnat en CD-skiva med bilder från 1970. Det var då min mamma och pappa och jag följde med pappas kusiner till Marocko. Vi reste med och bodde i en Folkabuss.

Så än en gång har jag sett delar av Afrika från tidigt 70-tal. Märkligt.

Min pappa var jättesnygg. Mamma var ändå snyggare. Så unga. Och jag var så liten. Och vi var en liten familj och jag vill gråta lite för att jag inte kommer ihåg nåt och för att jag är helt utsliten i kväll.

I morgon firar vi en 18-åring och en 41-åring i familjen. Tänka sig - ännu en myndig i huset. Kanske är det också därför jag vill gråta. Båda stora pojkarna är verkligen stora nu. Får köra bil och rösta och dricka alkohol på restaurang. Mina pojkar. Och nu är den lille av de två också stor.

Då och nu. Och Afrika.

Liten jag

Nästan det enda jag minns. De här växterna.

Inga kommentarer: