lördag 7 mars 2009

Presenter

Kom av nån anledning att tänka på hemgjorda presenter.

Kommer ihåg en gång när jag var liten och vi hyrde stuga på Åland. Det var en bergig tomt och jag vill minnas att jag och de två äldsta styvsystrarna bodde i ett eget litet hus. Vi badade och täljde den sommaren. En av systrarna skar sig i tummen och fick åka till sjukhuset. Hon hade länge (fortfarande?) ett fult ärr. Min mamma fyllde år medan vi var där. Vi hade gjort egna "skulpturer" av blålera som vi hade grävt upp från botten i vattnet utanför den lilla bastun på stranden. Misstänker att våra skapelser blev kvar där på berget.

En annan hemgjord sak står faktiskt fortfarande kvar i köksfönstret hos mamma. Det är en gulmålad rund, grov pinne - ungefär 8 centimeter i diameter - som är som avbruten i toppen. Det ser ut som den har punkhår. Jag kommer ihåg hur det var när jag hittade den. Det var jag och, återigen, styvsystrarna som var upp i skogen som låg utanför husknuten hemma. Har en känsla av att det antingen var vår och liljekonvaljplockning, eller möjligtvis sensommar och blåbären som lockade oss upp i skogen. Vi kom hur som helst hem med varsin snygg pinne som vi målade och gav bort. Kanske fyllde mamma år?

Mina barn har också tillverkat saker som jag fått. Jag är väldigt glad över en liten pingvin i cernitlera, en skulptur x2 - originalet i ståltråd med klistrat papper på och förlagan i mjuk ståltråd - samt en teckning + sydd "kopia".

Hemgjort är bra!

Inga kommentarer: