torsdag 5 februari 2009

Sving och svooosch

Balett x3, minsann. På OOOOOperan.

Teaterlistan erbjöd biljett för 70 spänn och det är det värt. Hade jag däremot köpt biljetter för en evighet sen och längtat efter denna dag i många veckor, så hade jag blivit besviken.

Tablå, Castrati och Fröken Julie hette de tre olika delarna. Tablå var trist. Höll faktiskt på att somna. Mörka kläder mot mörk bakgrund och vift på för många ställen samtidigt, dessutom osynkat vift, gjorde mig matt. De 25 minutrarna gick långsamt och jag undrade i mitt stilla sinne hur jag skulle orka med ytterligare dans. Castrati fick mig att tänka på promiskuitet, benmuskler och ... pungsvett. Det var ett gäng män som dansade bra ihop. 

Till sist var det Fröken Julie och där måste jag säga att kläder och scenografi var fantastiska. Såg just på hemsidan att det är Sven X:et Erixon som stått för dessa båda delar. Birgit Cullberg gjorde koreografin på 50-talet och det var lite läskig musik i början av varje scen. Kompositören heter Ture Rangström. 

Kul att gå på Operan. Kul att se balett. Trevligt att träffa Kungsholmsfamiljen till middagen och bra att mamma Kungsholmen tog med mig på vift.

Inga kommentarer: