torsdag 12 februari 2009

Nys- och gäspetikett. Och hår.

Man är med om de mest häpnadsväckande saker när man åker tunnelbana. I morse var det en man som nös. Det är ju inte häpnadsväckande i sig, men det var sättet han gjorde det på - han drog helt sonika upp framsidan av rocken och nös rätt in i den. Jag orkar knappt tänka på hur den där insidan betedde sig efter det.

I samma veva som han nös så gäspade flickan framför mig. Innan dess nös hon rätt ut en gång och sen en gång i armvecket. Det var en sjuk nys. Rosslande och otäck. När hon gäspade stank det av kaffe, cigarett och natt. Fy satan vad äckligt. Jag drog demonstrativt hemstickade halsduken över näsan.

En annan sak som jag har kommit på att jag har en lättare fobi för är främmande människors hår. Stod på tunnelbanan häromdagen och försökte hålla i mig i en stolpe som en kvinna bredvid lagt beslag på genom att lut-trycka sig mot den i hela sin längd. Var skulle jag få hitta en plats för min hand? I hennes svank? Nej - det kändes väl intimt. Uppe vid huvudet fick det bli. Och det gick bra ända tills hon fick för sig att luta huvudet med allt hår mot stolpen och min hand. Kände plötsligt ett stort behov av att tvätta av mig med min antiseptiska Hand sanitizer. Hade ingen aning om att jag tyckte att andras hår mot min hand skulle kännas så ... läskigt. Jag klarar av det om jag känner personen, men annars är det otäckt!

Nu väntar jag på att flickan mittemot's sjukdom ska bryta ut i min kropp. Då ska jag nysa åt alla håll, högt och ljudligt. Not.

Inga kommentarer: