torsdag 12 februari 2009

Övning i att smälta in ...

Höll i del av kurs idag för tio personer som är nyanställda på företaget. De kom från Norge, Danmark, England, Belgien, Hong Kong, Sydafrika, Litauern och Island. En salig blandning, kort sagt. Engelskan man pratar i ett sånt sällskap är ... inte korrekt. Det är ingen idé att försöka. Till och med kvinnan från England hade fått kommentarer om att hon bröt när hon ringde hem.

Mot kvällen åkte vi på guidad busstur i Stockholm. Väldigt skojigt! Såg stan på ett helt annat sätt än jag gör när jag inte blir guidad. Man tänker till exempel inte varje dag på att Stockholm är en väldigt lågt byggd stad. Och att det är ganska fantastiskt att vi har en skidbacke (Hammarbybacken) i princip mitt i stan. 
Lärde mig saker också:
- Stadshuset är byggt av 8.000000 tegelstenar och en av världens mest kända torn
- Stockholm är byggt på 14 öar
- Skärgården har 24000 öar

Se där, se där.

Blev inspirerad inför sommaren också (vi kommer ju inte åka nånstans eftersom det - förmodligen - blir en sån massa resor runt om i världen under året ändå.) Jag vill ta båten från Stadshuset och åka till Drottningholm. Så vill jag båtluffa i skärgården. Och gå in i Riddarholmskyrkan. Det är inte särskilt mycket begärt va?

Sen var det middag på Grands veranda. Väldigt gott! Efteråt, när de andra skulle ta taxi norrut, tog jag dörren där de som gick ifrån ett event på upphällningen gick ut. För där fick de passerande en goodie bag. Det ville jag också ha. Och det fick jag. (Här nånstans ser jag riktigt hur mina äldre söner vrider sig av skämsel för mig medan min mamma nyfiket undrar vad jag fick.) Sönerna kan jag lugna på en gång - det var ingen som upptäckte mig. Och mamma - jag fick en bagagerem, en Vagabond-tidning och ett ljus i metallburk som luktade hotelltvål.

Vad ska jag säga? Sån är jag! Och ... tack!

Inga kommentarer: