söndag 17 juni 2007

Min mormor och jag

Min mormor är död. Jag saknar henne. Men idag har vi umgåtts!

Flädern blommar och jag plockade 30 regntunga klasar hos Ps pappa. När jag kom hem och läste recept på flädersaft förstod jag att 40 klasar hade varit bättre. Dessutom saknade jag tillräckligt mycket vinsyra. Men det kan man handla på Konsum, tänkte jag. Så jag traskade iväg med blommiga Marimekkostövlarna, stora regnrocken och en briljant idé. På Konsum köpte jag ytterligare två kilo socker och vinsyra. Hemåt tog jag en omväg. Jag hade för mig att det växer fläder i närmsta skogsbryn, där borde jag få ihop de resterande 10 klasarna.

Plötsligt var mormor med mig. Det här gillar hon! Ett litet äventyr med saftning som avslutning. Vi promenerade tillsammans mot fläderbusken. Jag log hela vägen. Och visst var det så - flädern stod blommande vid byggvaruhusets vägg. Tjohoo. Jag såg mig noga om, lät en tant passera och sen gav jag mig in i det höga gräset. Blöt blev jag, men nu står det fem liter sockervatten med vinsyra och natriumbensoat, fyra citroner och 40 fläderklasar - 30 från landet och 10 från stan - på balkongen. På midsommarafton är den klar!

Mormor lämnade jag kvar i skogsbrynet. Jag längtar tills vi ses igen!

Inga kommentarer: