fredag 22 juni 2007

Midsommarafton

Jag är helt värdelös på aftnar. Dålig på att hitta på nåt. Dålig på att bli bjuden på nåt. Jag tycker det är jobbigt att svara på prestigefrågan "Vad ska du/ni gör på ...afton?". Enda gången jag kan svara "rätt" är när vi har nåt på gång - umgänge i stora mått.

På julafton ska man säga "Vi ska fira med hela släkten på gården på landet. Vi dansar genom hela huset och alla barn leker så tindrande med sina julklappar att vi kan dela ut de vuxnas klappar med avancerade rim efteråt. Jag håller förresten på med en sylta och har just tagit ut skinkan ur ugnen." Skinka? Jag har gjort skinka en gång. Vi brukar äta kyckling med hasselbackspotatis och gräddsås och gelé. Det är vår tradition. Är inte de stora pojkarna här så reser jag helst bort. Men det har vi bara gjort en gång. Teneriffa. Näst bästa semestern ever!

På nyårsafton ska man gå på världens häftigaste fest, precis som på midsommarafton. Det gör vi aldrig. Men det är jämförandet med andras aktiviteter jag får prestationsångest av.

I morgon åker jag till Genève. Är borta en vecka. Vi åker till svärfar och firar mycket lite. Så är det nära till flygplatsen. Jag åker vid lunchtid. Det blir en trevlig midsommarafton!

Och ... flädersaften är klar! Den är väldigt god! Mellansonen som firar midsommar hos farmor med pappan och hans familj. Han fick med sig en flaska! Storsonen och jag är sams. I går kväll skojade vi mycket om hans utbrott häromkvällen. Han kammade mig hela kvällen! Den yngste ropade igår - "Hörredu mamma?" jag svarade ja "Lycka till då!" Eh? Jag skulle ingenstans. Tror han ville testa hur det kändes att säga så.

Inga kommentarer: