onsdag 6 juni 2007

Bud på bord

Nu jäklar ska här köpas soffbord! Jag har givit mig in på den danska auktionsmarknaden. För några månader sen såg jag ett helt fantastiskt bord i en antikaffär på Söder. Johannes Andersen har gjort det i slutet på 50-talet. Bordets former är mjukaste mjuka och det har en liten fantastiskt utformad hylla liksom "ingjuten" i bordet. Jag var för seg att reagera och nån annan har bordet jag såg hemma hos sig nu. Men ... Jag var i Köpenhamn för en månad sen. Gick förbi antikaffär där också. Vad står i fönstret? Mitt bord! Hurra! Frågade om jag fick titta på det och det gick så bra så. Bordet var till och med finare än det jag sett tidigare. Bordsyta i palisander resten i ljusare teak. Det är så fiiint.

Nu visade det sig att det i själva verket var ett auktionsverk jag var inne på. Mitt bord auktioneras ut på fredag. Jag har nätbudat. Shit! Lite läskigt. Hoppas jag inte har missat nåt finstilt. Och hur ska jag få hem det?

Bjuder nån bara lite över så blir jag nog lite ledsen. Ska jag då fortsätta jakten på det finaste bordet jag sett, eller ska jag lägga ner? Köpa IKEA-bord. Eller kolla antikviteter hela sommaren? Kanske måla om nuvarande, utslitna bordet? Håhåjaja. Om nån annan köper bordet så hoppas jag att de har bjudit en bra bit över mig. Då har jag inte bara fått för mig att det är fint :)

Inga kommentarer: