lördag 21 maj 2011

Gammalt ändå

När jag var liten för länge, länge sen, gjorde jag nåt få gör nu för tiden. Jag återanvände tuggummin.

Man hade ett tuggummi längre då än nu. Och man hade sina trick för att det skulle smaka nåt så länge som möjligt. Så - jag hade ett Riff med lakritssmak eller Bugg med jordgubbssmak (det var väl ungefär det som fanns ...) som man tuggade och tuggade och tuggade på. En hel eftermiddag kunde samma tuggummi tuggas på. Sen var det middagsdags och då kände man att det skulle vara trevligt med lite tuggande efter maten också. Nu kommer vi till tricket - en sockerbit. Först la man tuggummit på sockerbiten och sen, när man skulle börja tugga igen, så bakade man in sockerbiten i tuggummit. Jag känner fortfarande sötman när man "återupplivade" det gamla Bugget och jordgubbssmaken kom tillbaka. Så här kunde man hålla på i evigheter. Dagar. Veckor.

Men man visste att det var ett gammalt tuggummi. Man visste att det väldigt snart skulle tappa smaken igen.

Som en ansiktslyftning. Alla vet att det är gammalt under.

Inga kommentarer: