måndag 16 maj 2011

Exorcistdröm

Vaknade halv tre i natt. Jag hade sovit i några timmar. Var jättetrött. Och helt full av jobbtankar. De tog inte slut. Jag brukar annars vara ganska bra på att mota bort dem. Som att stänga en dörr till en garderob full av kuddar. När dörren har gått igen så finns det jobbiga inte mer. Det funkade inte i natt.

En timma av ältande gick. Jag tände lampan och läste lite. Somnade om. Slumrade till och vaknade av en fruktansvärd dröm.

Jag låg på en säng. Hade ena armen under huvudet. Nåt eller några barn hasade omkring i rummet. Jag hade koll på rummet. Så ser jag plötsligt att en sån där liten röd gåvagn rör sig. Jag vet med säkerhet att det inte är en människa som rör den. Jag känner att det är nåt ont i rummet. Vagnen slutar att röra sig. Känner en "hand" på huvudet och inser att det inte är min egen. Något har ett stadigt grepp om skallen och jag slits upp ur sängen, slungas mot ett fönster med en kraft som är svår att föreställa sig (typ som att åka bergochdalbana) huvudet är stilla medan resten av kroppen rör sig. Precis innan jag ska smackas in i rutan så stannar kraften upp. Och vänder för färd åt andra hållet. Lika vansinnig känsla. Samma osynliga kraft. Oerhört obehagligt. Ville skrika, men kunde såklart inte. Lyckades öppna ögonen och såg att sonen hade kommit in och lagt sig mellan oss.

Han hade drömt en mardröm ...

Inga kommentarer: