söndag 17 januari 2010

Skillnader

Nu har jag sett på Damernas detektivbyrå för första gången. Jag läste de första fyra böckerna sen storknade jag. Fast på TV var det okej, tycker jag. Jag slogs av det när jag läste böckerna och jag slogs av det nu - vilken skillnad det är i sättet att tänka. Här och där.

Jag har ingen som helst erfarenhet av hur det är i Botswana, men ändå ...

Det mest annorlunda jag har sett är i Indien och kände väl igen det typiskt indiska som beskrevs i Shantaram-boken där det mesta utspelade sig i Bombay. Världens snällaste människor. I hjärtat goda. Ödmjuka. Hjälpsamma. Åtminstone de jag mött. Vänlighetens blod flyter i deras ådror. Dit vill jag åka igen!

Det var lite lustigt för när jag hade sett Botswanadamen så kopplade jag över till en annan kanal och det handlade om ... Bombay.

Inga kommentarer: