söndag 17 januari 2010

Idén om söndagen

Varje söndag, ja varje söndag, tror jag att idag blir det Vilodagen.

Jag kan se mig själv sitta i fåtöljen jag köpte för de första pengar jag tjänade i mitt eget företags namn, braiga lampan lyser över tidningen jag läser, några ljus ger ett trevligt sken och god doft, en kopp te ryker på lilla soffbordet.

Men ... tiden finns ju förihelvete inte till detta. Min plats i rummet finns ju förihelvete inte.

Det ska handlas och det ska lagas mat och det ska tvättas och städas och fan och hans mormor. Och sen ska jag slåss för att få sitta i min fåtölj där P sitter och roar sig med sin nya fån (en iPhone) och yngste sonen spelar TV-spel som skenbart vänder sig till barn under 18 men som i själva verket är minst lika våldsamma, och framför allt mer högljudda, än de som är avsedda för äldre människor.

Frågan är: kan man låsa in resten av familjen nånstans en kväll i veckan? Skicka iväg dem på ett litet söndagsläger utan motprestation.

Jag vill titta på TV, sitta vid datorn, läsa söndagstidningarna och dricka te samtidigt utan att nån STÖR.

Därför blir jag stressad av söndagen. Jag blir girig och därmed sur när P sitter i min stol (som ju är vår stol. Egentligen.)

Jag vill vara ensam hemma ibland. Jag tror visst att temat har kommit upp tidigare även i detta forum ...

Å andra sidan är jag glad att ha en familj såklart.

Ack ja.

Inga kommentarer: