söndag 11 maj 2008

Morgonstund

Yngste sonen vaknade tidigare än jag ville gå upp, men jag gjorde iordning frukost och sen la jag mig igen. Kunde inte somna om. Herregud vad tankarna kan trängas. Långa räckor av funderingar och associationer utan ände. Jag gick som sagt upp och då stannade hjärnan upp, visserligen för att kunna ta in all information från DN, men i alla fall.

Normalt har jag den där speedtankegrejen i duschen, nu låg jag kvar i sängen. Det är precis som att hjärnan värmer upp efter nattens dvala. Checkar olika delar så de funkar. Och jag är glad att allt tycks funka även idag.

(Fast jag har inte kollat mig i spegeln ännu. Vem vet om ena ansiktshalvan förlamat hänger eller om jag har blivit gråhårig över natten?)

Jag tror faktiskt att det mest effektiva sättet att till exempel arbeta på, skulle vara att jobba hemifrån fram till lunch. När hjärnan är som bäst. Ett annat alternativ är såklart att gå upp astidigt och vara på jobbet vid halv åtta. Men hallå? Man får vara realist va? Dessutom skulle Ps och min gemensamma tid inskränkas ytterligare eftersom hans vanor mer är sen morgon/sen kväll.

Inga kommentarer: