onsdag 8 september 2010

Skumpa

Sådärja - har varit på champagneprovning och det var ju inte så jobbigt.

Glada arbetskamraten och jag var bjudna till KostaBodas och Orrefors flaggskeppsbutik i Stockholm, på Birger Jarlsgatan.

Fyra sorters champagne (och nu menar jag riktig skumpa, inte nåt simpelt bubbel). Kan konstatera att rosé faktiskt inte riktigt är min grej. Om man får välja, alltså. Fick goda saker att äta till också. Munsbitar, typ. Bra att vi hade käkat annat innan!

Visste du att:
- en flaska champagne innehåller 100 miljoner bubblor? (Vem har räknat?)
- de så kallade coupe-glasen sägs vara gjorda efter Marie Antoinettes bröst? (Vad är då de så kallade flute-glasen gjorda efter?)
- att Hitlers soldater under första världskriget försökte sno med sig all champagne och förstöra alla vingårdar i Champagne för att den tyska motsvarigheten - sekt - skulle bli mer populärt? (Tack och lov så var fransmännen smartare och gömde en massa flaskor och sen tog kriget slut. HA!)
- att coupe-glasen (t ex det som Efva Attling har gjort) är helt värdo, även om de är snygga, eftersom bubblorna försvinner på stubben och champagnen blir till (sand, tänkte jag skriva, men det var visst nåt annat) tråkvin.
- att de där små visparna som kvinnor hade i slutet av 1800-talet var till för att vispa bort bubblorna eftersom det stänkte i de pudrade ansiktena och tanterna blev alldeles prickiga.

Ja, det var det det.

I morgon - bjudfrulle på hotell. Man lever lyxliv! Och, måste jag säga eftersom förmodligen ingen annan kommer göra det, är värd det!

Inga kommentarer: