måndag 30 juni 2008

Barndoms stad

Märkligt. Min mormor och morfar bodde i Halmstad när jag var liten. Min bror och jag var här många veckor varje sommar. Men jag insåg just idag att vi nog mest var på deras tomt och i Tjuvahålan, där vi badade. För jag känner inte igen mig ett dugg i stan. Inte ett dugg.

Jag tror att mormor cyklade ner på stan och handlade själv när vi var små. Det var nog hennes rast från oss. Vi hoppade mest över rosenbuskarna, snodde glass och lekte på balkongen medan hon köpte ingredienser till äppelkräm, köttbullar och wienerschnitzel. Och strömming brukade man få också. Och bullar. Och hemgjord jordgubbssaft. Det fick vi medan hon drack kaffe på bit. Morfar jobbade på F14 och kom hem och åt på lunchen. En gång hade han krockat. Då hade han på sig morgonrock mitt på dagen. Han var chockad, sa mormor.

Jaja. Halmstad ser ut som vilken liten stad som helst. Fast liksom lite grönare runt om på nåt sätt. Men Åhléns ser ut som det brukar och 7Eleven har ju samma varor och så.

Det blåser.

Mitt rum på Hotell Mårtenson ligger mot en öde plätt med susande träd och en liten backe. Ett ställe där hur många knarkisar och blottare som helst kan ägna sig åt sitt utan att en kotte ser dem. Mer än jag då ... Fast blottare kanske inte är så intresserade av att inte ha publik? Tur det! Fast det är så rart här att vare sig knarkare eller blottare vet hur de ska göra. Dessutom börjar det snart regna, tror jag.

Måste gå till Apoteket och köpa öronproppar!

Inga kommentarer: