fredag 21 oktober 2011

Grand

Var på Grands veranda igår. Agerade värdinna för drygt 10 personer från världens alla hörn*. Vi möttes av livvakter och poliser. När vi satte oss med utsikt över slottet, riksdagen och Strömmen såg vi 12 svarta bilar lämna hotellet. En sydafrikansk flagga på den första. Har ingen aning om vem det var, men någon lämnade hotellet och vi tog över.

Buffén. Deras egen sill är god. Deras nubbe är utmärkt. Mild och fint upplagd i isade små skålar. Den heter 1874. Finns inte att köpa på Systemet.

Sen är det så här. Jag har varit risig i kistan hela dagen. Jag hoppas att det inte beror på maten igår utan på solens uppgång, 4:ans avgång och börsens nedgång. För man vill liksom inte ha bjuppat på dålig mat på ett av Stockholms bästa hotell. Eller hur?

Nåja. Jag kommer aldrig att gå till Grand hotell och äta av deras buffé privat. Jag är mer intresserad av att undersöka andra ställen. De kan vara billigare. Och ... de kan vara godare. Ingenting överraskade. Jo - syltad kantarell som skulle ätas till Tvärnöskinka och nån sorts rabarberdryck i små glas på efterrättsbordet. Och nubben, som sagt. Men resten? Nje.

Och jag pratade med en tysk och en japan som var trevliga. Samt en bister svensk. Men han blev trevligare och trevligare ju längre kvällen led.

Idag gick jag från jobbet halv tre och somnade som en stock när jag hade lämnat av barnet på kalas. Jag sov helt enkelt middag och det var jätteskönt!


*Finns det uttrycket på andra språk? Eller är det är ett sätt att berätta om skojfriska vi svenskar är? Eller är det för att förvirra alla barn genom att påstå att jorden skulle vara annat än rund och därmed hörnlös? Bara undrar.

Inga kommentarer: